מה הן הסיבות הנפוצות לביטול צוואה?

ביטול צוואה הוא הליך משפטי מסובך אשר מתבצע בעקבות תלונה של אדם בעקבות פרסום הצוואה. לרוב התלונה תוגש בטענה כי בצוואה או בהליך כתיבתה קיים פגם, והתובע ידרוש לקבל חלק מנכסיו של הנפטר. קיימות סיבות רבות לביטולה של צוואה והיכרות עם סיבות אלו יכולה לחסוך עבורכם כסף רב.לצערנו בחיים אנו נדרשים להגן על זכויותינו גם בתקופות הקשות ביותר בהן איבדנו אדם קרוב.

פעמים רבות כאשר אדם הולך לעולמו הוא משאיר אחריו צוואה המפרטת למי הוא מחליט להוריש רכוש כזה או אחר. לא פעם מתעוררות חילוקי דעות בנוגע להעברת קניינו של הנפטר ובמידה ולא מתקיימת הסכמה בין הקרובים, הבעיה תתגלגל במוקדם או במאוחר לטיפולו של בית המשפט. אחת הטענות אשר נשמעת לא פעם היא כי בצוואה מסוימת או בהליך כתיבתה קיים פגם מסוים, דבר אשר עלול לגרור ביטול צוואה ע"י בית משפט.

 

כותב הצוואה אינו כשיר בריאותית

אחת הסיבות לביטול צוואה היא שהצוואה נכתבה ע"י אדם אשר מצבו הבריאותי לא אפשר לו לכתוב את הצוואה כפי שהיה רוצה במידה והיה בריא. טענה זו תיבדק למשל במידה וכותב הצוואה חלה במחלות כמו דמנציה או אלצהיימר אשר פוגעות בכושר המחשבה ועל כן ניתן יהיה לטעון כי הצוואה לא נכתבה בצלילות דעת ולכן יש לבטלה ולדון מחדש בזכות של התובע לקבל חלק מהרכוש.

כותב הצוואה אינו כשיר לבריאות
הצוואה נכתבה תחת השפעה רעה

סיבה נוספת אשר יכולה להביא לביטול צוואה היא הוכחה כי הצוואה נכתבה תחת השפעה מסוימת של גורם אשר השפיע על הנפטר בצורה לא הוגנת או לא חוקית. בית המשפט למוד מקרים אשר בהם הוכח כי צוואות נכתבו תחת איומים למשל או בסחיטה של הנפטר. במקרים שונים החליט בית המשפט לבטל צוואה לאחר שהוכח שהצוואה נכתבה בהשפעת הבטחות כוזבות ("אם תוריש לי את הבית, אדאג לספק לבן שלך עבודה") אשר נחשבות ללא חוקיות.

 

זיוף צוואה

במקרים רבים הצליח תובע מסוים להוכיח זיוף של צוואה. בחלוף השנים ראה בית המשפט אין ספור דרכים לזיוף צוואה. הדרך המוכרת ביותר היא המצאת צוואה או שינוי חלק מצוואה קיימת וזיוף חתימת המנוח. על מנת לחשוף זיוף מסוג זה יש לפנות למשרד בלשות או למשטרה על מנת לבצע בדיקה מעמיקה אשר במסגרתה ניתן לברר למשל את התאריך בו נכתב מסמך מסוים או לזהות זיוף כתב יד.

 

לסיכום

חשוב מאוד לדעת ולזכור כי קיימות דרכים רבות להטות את כותב הצוואה או לזייף צוואה ולא פעם פסק בית המשפט כי על ביטולה של צוואה. מקרים אלו שכיחים מאוד וחשוב להיעזר בייעוצו של עורך דין על מנת להגן על זכויותינו ועל הרכוש שמגיע לנו. זכרו כי גם בזמנים קשים אלו אתם לא לבד וכי לשמירה על הזכויות שלכם יש משמעות גדולה שתעזור לכם במיוחד גם בהמשך ההליך המשפטי.

ביטול צוואה

אולי יעניין אותך גם

עוד אורי גילת שיקום כלכלי
עריכת דין
צו שיקום כלכלי – מה זה אומר?

כאשר חברה מוצאת את עצמה בסערה פיננסית, ייתכן שיהיה צורך שמערכת המשפט תתערב ותספק נתיב להתאוששות. התערבות אחת כזו היא צו השיקום הכלכלי. בלוג אינפורמטיבי

קרא עוד »