האם ניתן לסגור את האתר של העסק בשבת

אצלנו שבת, המחשב מכובה ואף מילה על העסק לא נאמרת.

רגע, האם הגיוני לחשוב שבזמן שאנו נהנים מקדושת השבת ומתענגים עליה, אתר האינטרנט של העסק שלנו פעיל ומאפשר רכישה, בחירה ודפדוף? גם אם אנו לא שומרי שבת, אך מקפידים לסגור את העסק לשבת, חשוב שנסגור אותו גם

במרחב המקוון.

זה לא רק המנוחה, זה הברכה שמגיעה כאשר מכבדים את השבת.

 

שבת מקור הברכה

בעשרת הדברות נאמר "על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו", הקב"ה יצק ברכה ביום השבת. הברכה של שבת היא זו שמשפיעה על כל השבוע: על הפרנסה, על השלווה, על ההצלחה ועל הבריאות באותו שבוע. ההבדל בין שבוע מוצלח לשבוע פחות, הוא מידת הברכה. בגמרא, במסכת שבת, כתוב: "אמר רב יהודה אמר רב, כל המענג את השבת נותנים לו משאלות לבו, שנאמר והתענג על השם וייתן לך משאלות ליבך".

ברור, שמי שאינו מקדש ומכבד את השבת גורם בכך לנזק לעצמו. אז לכאורה הוא מרוויח עוד יום עסקים, אבל הוא מפסיד את הברכה שבכסף. זה כמו להתעקש ולהוסיף עוד קוביה במגדל, המגדל כאילו גבוה יותר – אבל הוא מתערער ונופל.

 

האיסורים בהפעלת אתר אינטרנט בשבת

הפעלת האתר של העסק בשבת עלולה להיות כרוכה בלא פחות מ-3 איסורים:

  1. גזירת מיקח וממכר – אחד מאיסורי שבות, מתקנת חכמים. האיסור כולל הנאה משכר שבת, כלומר משכר שניתן על קנייה שהתבצעה בשבת.
  2. לפני עיוור לא תיתן מכשול – אסור לתת עצה מטעה או פתח כלשהו לכישלון לכל יהודי אחר, ובכלל זה לאפשר לו חילול שבת.  סעיף זה יידון ביתר הרחבה בהמשך
  3. איסור מראית עין – שנגזר מהציווי "והייתם נקיים מהשם ומישראל" וכולל את האיסור שלא להיחשב בעיני אחרים כעוברים על עבירה (נניח, גם אם אין איסור מקח וממכר בשבת בהפעלת האתר שלכם, זה עלול להיראות כאילו יש וזה בעצמו אסור).

 

האם אנחנו אחראים על אחרים?

צריך להבין משהו. זה לא שאנחנו מתעסקים ב"מה האחר עושה" מתוך ניסיון לכפות אורח חיים זה או אחר. זה שאנחנו לא רוצים לחלל שבת בעצמנו, ולא רוצים לגרום למישהו לחלל שבת בגללנו או דרכנו.

למה?

נחשוב על המשל הבא. אמא שולחת את בנה הקטן לגן. בגן יש כל מיני ילדים: טובים יותר, טובים פחות, עדינים ומפורעים. הילד שלה, יודעת האמא, כמו כל ילד- עלול חלילה להיעלב, לריב, לקבל מכות. מה לעשות, יותר בטוח מתחת הסינר של אמא אבל הילד צריך ללכת לגן. אז היא שולחת את הילד לגן, ולא כובלת את ידי חבריו, לא משגיחה עליהם ולא עוקבת אחריהם. אבל היא גם לא תיתן לחברים שום עילה להעליב את הילד שלה! למשל, היא תצייד אותו בבגדים מתאימים, תדאג שייראה נחמד, שיהיה לו ביטחון עצמי ותחושה טובה, וכל מה שילד צריך כדי לא למשוך אש מאחרים.

ממש כך אנו דואגים לשבת. לא מחפשים להיות מיסיונרים ולהגביל מישהו אחר, רק להגן על השבת שלנו, ככל שאנו יכולים. ואם זה בידיים שלנו – דרך האתר שלנו, וודאי שלא ניתן לאף אחד כלי מכוון שפוגע בשבת וגורם לחילול השבת!

 

אתר שומר שבת – יש דבר כזה

אז כן, יש דבר כזה! מערכות מתקדמות לסגירת אתרים בשבת פעילות בכל סוגי האתרים, בכל העולם. כל שנותר הוא לעדכן מיקום בעולם, כי בכל מקום גיאוגרפי נכנסת השבת במועד שונה. מערכת שסוגרת את האתר תפעל מדי שבוע באופן אוטומטי, ועם כניסת שבת האתר יהיה סגור למשתמשים.

יש בכך גם כבוד שבת וכמובן גם קידוש ה'. והכסף? ברור שלקוחות טובים הם כאלה שיודעים להעריך שמירה על עקרונות. הם דווקא יתרשמו משמירת השבת של האתר וירגישו שמדובר בלי ספק בעסק הגון וישר.

סוגרים את האתר, שומרים על השבת! מקור הברכה שליווה את עם ישראל בכל הדורות, בכל הגלויות, בכל המקומות. גם במרחב המקוון חשוב שיורגש הזמן הגדול הזה, להזכיר מי אנחנו ומה חשוב לנו באמת.

מחשב

 

אולי יעניין אותך גם