נהג חדש? דע את החוקים החלים עליך – מדריך להורים ולנוער

נהגים חדשים? כדאי שתזכרו את הדבר הבא – החוק מחמיר אתכם! על מנת שתדעו להתמודד עם הכביש כראוי, ובעיקר להימנע ממצבים שעלולים להכניס אתכם לצרות, כדאי לכם (ולהורים) לדעת מה החובות המוטלים עליכם ומה העונשים שיוטלו במקרה שתפרו את חוקי התנועה.

 

סיווגים חשובים

לפי החוק הישראלי נהג חדש הינו כל אדם אשר מחזיק ברישיון נהיגה למשך פחות משנתיים. נהג צעיר הינו כל נהג שאינו חדש, אך צעיר מגיל 24. כל נהג שנכנס תחת אחד מהגדרות אלו יחולו עליו חובות מיוחדות ועונשים מוגברים.

 

למה החוק מחמיר על נהגים חדשים וצעירים?

המספרים לא משקרים – יש קשר מובהק בין גיל הנהג לבין רמת המסוכנות בכביש. עובדה זו קשורה לא רק לשנות הניסיון, אלא שבנוסף לכך, הגיל הצעיר משחק תפקיד – לצעירים יש נטייה מוגברת לקחת סיכונים מיותרים, לרוב, עקב ניסיון חיים דל וחוסר יכולת להבין מהן ההשלכות האמתיות של מעשיהם. נהגים חדשים ייטו לקחת סיכונים מיותרים על הכביש שעלולים לעלות להם ולסביבה שלהם ביותר. כדי להגביל נטייה זו לנהיגה מסוכנת החוק מחמיר מאוד עם נהגים חדשים, מתוך תקווה ש״המקל״ יהווה תמריץ לנהיגה אחראית.

 

מה קובע החוק?

על נהגים חדשים וצעירים חלות מגבלות רבות ומגוונות. כך למשל, חוק נהג חדש קובע כי בחצי השנה הראשונה בה נהג חדש מחזיק ברישיון, הוא מחויב לנהוג עם ליווי (נהג בן 24 לפחות עם 5 שנות ותק כנהג). בנוסף, בזמן בו אדם מוגדר כנהג חדש צעיר (עד גיל 21) חל איסור על הסעה של למעלה מ-2 נוסעים, אלא אם כן יש ליד הנהג החדש מלווה. יתירה מכך, בשונה מנהג ותיק אשר נדרש לחדש רישיון כל 10 שנים, לאחר שנתיים יידרש הנהג החדש לחדש את רישיונו – וזאת לתקופה של 5 שנים בלבד, כאשר לאחר מכן יידרש לבצע קורס נהיגה מונעת על מנת לחדש את רישיונו.

 

היזהרו מענישה מוגברת

כפי שצוין לעיל, החוק מטיל עונשים כבדים יותר על נהגים חדשים וצעירים המפרים את חוקי התנועה. כך למשל, במקרים של נהיגה במהירות מופרזת, גם אם מדובר בעבירה קלה בה בדרך כלל יוטל קנס בלבד, ככל שמדבור בנהג חדש ו/או צעיר – רישיונו יבוטל (!!) והנהג יחויב לעבור מחדש את בחינת התיאוריה כתנאי לחידוש הרישיון, ובנוסף לכך תקופת הגדרתו כנהג חדש תוארך בשנתיים נוספות. בנוסף לכך, ככל שמדובר בעבירת נהיגה בשכרות (עליה ניתן להטיל קנס מוגדל ואף מאסר בפועל במקרים חמורים), רישיונו של הנהג החדש יישלל למשך שנתיים שלמות, ולעיתים אף ליותר. יותר מזה – לאחר תקופת השלילה, כדי לקבל את הרישיון – הנהג ייאלץ לבצע את רוב הליך קבלת הרישיון מחדש (מלבד שיעורי הנהיגה), לרבות מבחן תיאוריה, בדיקה רפואית, וכמובן – טסט הנהיגה.

 

חשיבותו של עורך דין תנועה

בנכם או בתכם ביצעו עבירת תנועה חמורה?

יש מה לעשות בעניין!

עורך הדין ערן עקראווי הינו מומחה בדיני התעבורה, ועבודתו המשפטית המקצועית הובילה למאות זיכויים של לקוחותיו, נגדם הוגשו כתבי אישום וקנסות מוגדלים.

צרו קשר לייעוץ משפטי ראשוני ונעמוד לצדכם לאורך כל הדרך.

אולי יעניין אותך גם

עוד אורי גילת שיקום כלכלי
עריכת דין
צו שיקום כלכלי – מה זה אומר?

כאשר חברה מוצאת את עצמה בסערה פיננסית, ייתכן שיהיה צורך שמערכת המשפט תתערב ותספק נתיב להתאוששות. התערבות אחת כזו היא צו השיקום הכלכלי. בלוג אינפורמטיבי

קרא עוד »