כיצד מחשבים את מס הרכישה?

מי שרוכש זכות במקרקעין מחויב לשלם למדינה מס רכישה בגין ביצוע העסקה. מס הרכישה מייצג אחוז מסוים משווי העסקה, אחוז זה מתעדכן בכל שנה. שווי העסקה הוא הסכום ששולם בפועל למוכר וכולל מע"מ במקרה של רכישה מקבלן. גובה מס הרכישה ועצם התשלום שלו מושפע גם ממצב הרוכש ומצבת הנכסים שברשותו. ישנן כמובן אוכלוסיות חלשות שזכאיות להנחות ולעיתים אף לפטור מלא. 

 

הגדרת הרוכש

על פי חזקת התא המשפחתי "רוכש" הוא האדם עצמו או בן/בת הזוג שלו וילדיו הקטינים. ילדים נשואים ובעלי משפחות משלהם מוחרגים כמובן מהגדרת התא המשפחתי. ההגדרה באה במטרה למנוע מצב בו אדם רושם נכס שרכש על שם מי מילדיו הקטינים רק כדי להימנע מתשלום מס הרכישה. בני זוג, בניהם קיים הסכם ממוני, שבו הנכס הנרכש מוגדר כשייך רק לאחד מהם יהיה זכאי להירשם לא כתא משפחתי אחד.

מחושב מס רכישה

דירת מגורים יחידה מזכה בהנחה

במידה ולרוכש הנכס דירת מגורים אחת (זו הנרכשת), והוא מתכוון לגור בדירה זו יחד עם משפחתו, הוא ייחשב לאדם המחזיק דירת מגורים יחידה ויזכה להנחה בתשלום מס הרכישה. ההגדרה המשפטית של דירה יחידה הנה – דירה יחידה המשמשת למגורים עבור אדם שהוא תושב מדינת ישראל. דירה יחידה תיחשב כזאת גם במידה ובעליה שותף בנכס נוסף בשיעור שלא יעלה על 33% משווי הנכס. פרטים נוספים https://www.ladayar.co.il

 

משפרי דיור הזכאים להנחה או פטור

משפרי דיור הם אנשים להם דירת מגורים אחת אותה הם מבקשים להחליף בדירה אחרת כלומר, למכור ולרכוש דירה חדשה גדולה יותר או במיקום טוב יותר. במידה ושתי הדירות (הקיימת וזו שתירכש), נמצאות בבעלות האדם למשך תקופה שהוגדרה במדויק בחוק, חישוב מס הרכישה יהיה כמו במצב של דירה יחידה. ככלל, משפרי דיור, לא ישלמו מס רכישה לפי דירה נוספת אלא, כמחזיקי דירה יחידה. משפרי דיור נדרשים לדווח למיסוי המקרקעין אודות רכישת הדירה ולהוסיף תצהיר, המעיד על כוונתם לבצע מכירה של דירתם הקיימת, תוך התקופה הנהוגה בחוק.

מחושב מס רכישה

רוכשי דירה במסגרת קבוצת רכישה

רוכשי דירות מגורים שבעבר רכשו דירת מגורים באמצעות קבוצת רכישה, והדירה הקודמת הייתה הדירה היחידה שלהם, עשויים ליהנות מתשלום מס רכישה כבעלי דירה יחידה, במידה ואחד מהבאים מתקיים: הדירה הנוספת נרכשה 6.5 שנים לאחר הרכישה באמצעות קבוצת הרכישה, והחזקה בדירה שנרכשה בקבוצת הרכישה טרם הועברה בפועל. בנוסף, הדירה הקיימת נרכשה ארבע שנים אחרי שהתבצעה הרכישה באמצעות קבוצת הרכישה.

 

מדרגות מס הרכישה

מדרגה ראשונה – פטור מתשלום מס רכישה עד סכום של 1,919,155 ₪.

מדרגה שנייה – תשלום בשיעור של 3.5% על הסכום שבין 1,919,155 ל- 2,276,360 ₪.

מדרגה שלישית – תשלום בשיעור 5% על הסכום שבין 2,276,360 ל- 5,872,725 ₪.

מדרגה רביעית – תשלום בשיעור 8% על הסכום שבין 5,872,725 ל- 19,575,755 ₪.

מדרגה חמישית – תשלום בשיעור 10% על הסכום שבין 19,575,755 ₪ ומעלה.

מחושב מס רכישה

אולי יעניין אותך גם

מחשבון
מיסים
תנאים להחזרי מס לאחר שחרור

השתחררתם מצה"ל, התחלתם לעבוד, לנהל חיים בוגרים ועצמאיים, בקיצור – אתם במגרש של הגדולים. ויחד עם העצמאות של אדם מבוגר, מגיעה גם המון ביורוקרטיה וחשוב

קרא עוד »