ללכת על בטוח: ייעוץ למסעדנים בלבד

טרנד שירותי הייעוץ כבר הפך מזמן למקובל בארץ בכל תחומי החיים – ברמה האישית, העסקית, הארגונית והפרטית. החל בייעוץ בתחומים הכי אישיים כמו הורות וזוגיות, ספורט ותזונה ואפילו שינה או גמילה מחיתולים, וכלה בייעוץ בתחומים מקצועיים ופיננסיים כמו קריירה, השקעות, עסקים או נדל"ן.

אם אתם מסעדנים פעילים או חולמים להקים מסעדה, ככל הנראה תצטרכו ייעוץ מקצועי. אך איך תוכלו לדעת שאתם מקבלים  איש מקצוע שמביא איתו ערך מוסף ואמיתי ולא רק תעודות נוצצות? מסעדנות היא אחד התחומים הכי תחרותיים וקשים בארץ.

בין 30 ל-40 אחוז מהמסעדות נסגרות אחרי השנה הראשונה, ועל פי ההערכות, אחרי 5 שנים אחוז המסעדות שלא שורדות מגיע עד לכ-80 אחוז! כדי להילחם בסטטיסטיקה הזאת, ולהיות המסעדה שכן שורדת, מסעדנים חייבים ללמוד מניסיונם של אחרים ולא להסתמך על "למידה תוך כדי תנועה", או גרוע מכך, על סיסמת ה"יהיה בסדר" הישראלית.

כיום, בתחום שבו יש הצפה של יועצים, מסעדנים צריכים לוודא שהם לוקחים ייעוץ בעל ערך, מקצועי ומדויק עבורם. למרות שמסעדה היא עסק לכל דבר, לא כל ייעוץ עסקי מתאים למסעדה. "מדובר בתחום עסקי ייחודי שדורש מומחיות וניסיון ספציפיים כדי להפוך את העסק למצליח, כזה שצומח בעקביות וביציבות לאורך זמן" מספר לנו אריק שולמן, בעלים של חברת "שולמן אסטרטגיה"  שאיתו ביקשנו להיוועץ לפני הכנת הכתבה.

 

מה ייחודי בייעוץ עסקי למסעדה?

מסעדה היא עסק "על סטרואידים" שבה הכול קורה מהר, חזק, ובעוצמות גבוהות. מסעדנים, שהם בעצם מנהלי העסק, הרבה פעמים מגיעים מתוך אהבה לאוכל, לבישול או לחיי הלילה, ולא מעולם העסקים. הם באים עם לב גדול, תשוקה, אבל לא תמיד עם כלי ניהול שמאפשרים להם לנהל מבצע כל כך מורכב.

מבחינת משאבים, מסעדנים לא תמיד ישקיעו בהחזקת אדם קבוע שינהל את עבודת הניהול של מאחורי הקלעים – קשר עם ספקים, רשויות, אנשי מקצוע וכולי. את התפקידים הללו ממלא צוות קטן שצריך לשאת גם בשאר התפקידים במסעדה – ניהול המטבח, האירוח, הלוגיסטיקה וכן הלאה.

יועץ עסקי למסעדה יהיה אדם שמגיע מהתחום ונושם את התחום, בנוסף לניסיון בתחומים של ניהול, עסקים ופיננסים. יועץ עסקי למסעדות ידע לשלב מצד אחד בין הידע המצטבר בתחום הקולינריה והמסעדנות, טרנדים קיימים, ניתוח שוק וצרכים מקומיים, וניסיון עם מגוון מסעדות, ומצד שני בין מודלים עסקיים, מיומנויות ניהול וניסיון בבניית תוכניות עסקיות.

בעזרת ידע והיכרות מעמיקה עם התחום יועץ עסקי למסעדה יבנה תוכנית עסקית – בין אם להקמה ובין אם להבראה או לניהול שוטף של המסעדה (לפי הצורך). התוכנית העסקית תיקח בחשבון את החוזקות והאתגרים של המסעדה הספציפית שלכם, את השאיפות שלכם, את הניסיון והידע המצטבר בתחום, את צרכי השוק. בשקלול כל המשתנים התוכנית העסקית תתווה לכם את הדרך הטובה ביותר לצמיחה והתמודדות עם אתגרים וייצוב העסק שלכם, כדי שתהיו בהתפתחות יציבה לאורך זמן.

מסעדנים

מה יועץ עסקי יכול לתת למסעדה שלכם?

ייעוץ עסקי למסעדות יכלול כמה שלבים. השלב הראשון הוא תמיד שלב של אבחון. היועץ ילמד אתכם, יכיר את השאיפות והחלומות שלכם, הניסיון והנכסים הטבעיים שאתם מביאים אתכם – כמו למשל קשרים עם תיירנים או היכרות עם חיי הלילה, כשרון בישול יוצא דופן, כריזמה ייחודית או כל דבר אחר.

הוא גם יאבחן את היכולת הכלכלית שלכם, הון עצמי והיכולת שלכם להביא משקיעים או שותפים ועוד. אם המסעדה שלכם כבר קיימת, היועץ ילמד את העסק על בוריו, הן בצד התפעולי והן בצד הפיננסי. לאחר האבחון היועץ יבנה לכם תוכנית עסקית, כמובן, כשאתם משתתפים בתהליך. בהמשך, הוא יכול ללוות אתכם לאורך זמן, לעשות שינויים בתוכנית אל מול אתגרים בלתי צפויים (תמיד יש כאלה), ולחשב מסלול מחדש לפי הצורך.

 

מה כוללת תוכנית עסקית?

התוכנית העסקית תכלול את כל היעדים ואבני הדרך שעליכם להשיג כדי להבטיח את האיתנות של העסק שלכם. היא תכלול התייחסות לשיווק, פרסום ותקשור המסעדה שלכם, תפעול, קונספט, עיצוב, ניהול שוטף וכמובן גם את כל מה שקשור לתקציב.

היא תאבחן חוזקות וחולשות, תציג את השיקולים וההיגיון מאחורי ההמלצות, תנתח את המענים הקיימים בשוק, את הצרכים והחסרים שהמסעדה שלכם תמלא, ותבנה את אבני הדרך לביצוע והוצאת החלום אל הפועל. התוכנית העסקית היא מעין מפת דרכים שבעזרתה תדעו איפה אתם נמצאים, תוכלו להעריך את העמידה שלכם ביעדים, למדוד את עצמכם, וגם לזהות בזמן מתי סטיתם מהדרך ואתם צריכים לעלות על דרך חדשה כדי להבטיח את הצלחתכם.

לסיכום, תהליכים של יעוץ עסקי המלווים מסעדה הם הרבה פעמים ההבדל בין מסעדה יציבה ומצליחה לבין מסעדות שנופלות בסטטיסטיקות הקשוחות ונסגרות שנים ספורות אחרי פתיחתן. השקעה בייעוץ עסקי שתפור בדיוק לצרכי העסק שלכם, ייעוץ ייעודי למסעדות, יכולה לחסוך לכם הרבה משאבים בהמשך. מדובר בהשקעה שמחזירה את עצמה בגדול בתוך זמן קצר.

יעוץ עסקי

אולי יעניין אותך גם