החזרי מס לשכירים – כסף שניתן לכם בחזרה

שכירים? אולי לא ידעתם, אבל גם לכם מגיעים החזרי מס! בכל פעם שמתבצע שינוי מסוים בנסיבות חייכם האישיות, הרפואיות, הרומנטיות, המשפחתיות, הגיאוגרפיות ואפילו הפיננסיות, תוכלו למצות את זכויותיכם מול מס הכנסה ולקבל החזרים כספיים גבוהים על מה שכבר שילמתם בעבר. כן, כן, גם אם יש לכם בוס על הראש ואתם ממש רחוקים מלהיות עצמאיים.

אם תעצמו עיניים ותיזכרו חזק-חזק בטופס שאותו אתם ממלאים מידי שנה קלנדרית (ינואר) – טופס 101, בוודאי תזכרו את רשימת התנאים שבה אתם נדרשים לסמן משפטים נכונים לגביכם כמו אזור מגורים בעיירת פיתוח או קו עימות, סטודנטים מן המניין, נשואים עם ילדים ועוד. כל אחד מתנאים אלה מאפשר למס הכנסה להעניק לכם כאזרחים בעלי זכויות, הטבות מס מסוימות או נקודות זכות. בהתאמה לתנאים והפרמטרים שנשלחו לרשות, היא מבצעת את תחשיבי המס ועשויה לתת לכם הנחה משמעותית בגובה התשלום. אך פעמים רבות קורה שהתשלום אכן נגבה במלואו בשל אי עדכון פרטים או שינויים שחלו תוך כדי השנה הקלנדרית – גבייה של כסף רב מידי, שמס הכנסה מחויב להחזיר לכם רטרואקטיבית.

על כן – אין מועד מוצלח יותר מסוף השנה (דצמבר) כדי לבדוק את זכאותכם לקבלת החזר מס ולהגיש דו"ח בקשה להחזר באמצעות חברת החזרי מס אמינה ומומלצת.

החזרי מס – מי בכלל זכאי?

עצם העובדה שהנכם שכירים, לא מחייבת שאתם זכאים להחזר כלשהו. אך פעילויות פיננסיות אחרות בהחלט כן:

פעילויות בשוק ההון – תיקי השקעות שנמכרו בהם ניירות ערך בתנאי הפסד, יכולים להיות מקוזזים מהכנסות שחייבות במס ובכך מקטינות את החבות השנתית.

 

ביטוח חיים ופנסיה – אם אתם משלמים לאלו באופן עצמאי, אתם זכאים להטבות מס על ידי זיכוי (החזר כספי) או ניכוי (הפחתה בגובה התשלום).

גם מצב חיים משתנה מזכה אתכם בקבלת החזרי מס לשכירים: הולדת ילד המקנה נקודות זכות לשני ההורים, סיום תואר או סיום לימודים מקצועיים מקנה נקודות זכות, הורים לילדים מאובחנים בהפרעות קשב וריכוז מקבלים אף הם שתי נקודות זיכוי הניתנות לאחד ההורים בהתאם לבחירתם האישית, ילדים הסובלים מליקוי רפואי כלשהו שאובחן או הורים גרושים המשלמים מזונות, אנשים שהחליפו מקום עבודה אחד או יותר לאורך השנה, ביצוע תרומה למוסד מוכר, קבלת קצבה כלשהי מהמוסד לביטוח לאומי (דמי אבטלה, דמי לידה, או תשלום על פגיעה או פציעה), נכות ועוד. אם אחד הקריטריונים הללו או יותר נכונים ורלוונטיים לגביכם, ישנו סיכוי גבוה מאוד שאתם זכאים להחזרים ממס הכנסה. נכון לשנת 2018 – כל נקודת זכות אחת הינה בשיעור של 2,592 ₪.

איך ניתן לבדוק זכאות להחזר מס?

בדיקת זכאותכם להחזרי מס מתרחשת על ידי איסוף מאורגן של כל ההכנסות וההוצאות, התעודות, האישורים והמסמכים שמקנים לכם זיכוי. זה לפעמים לוקח מעט זמן אך במקרים רבים הנתונים שכבר מעודכנים בדיעבד ברשות המיסים מספיקים על מנת לבצע למענכם את תחשיב הסכום שעליה להחזיר. לפני הכל חשוב לזכור שמדובר בגוף ממשלתי גדול ומטבע הדברים הוא איננו יכול לפעול באופן יזום לביצוע החזרים כלשהם. על כן, אדם שאיננו בודק את זכאותו מול חברה להחזרי מס ומגיש בקשה להחזר – לא יוכל לקבל דבר.

כדי להכין את הבקשה יש לבקש אישור שכר מהמעסיק (טופס 106) ובו נמצא פירוט כל הסכומים והתשלומים שבוצעו עבור העובד לאורך השנה, בתוספת ניכויים כמו למשל מס הכנסה, המופחתים מהשכר החודשי. בנוסף יש לקבל מסניף הבנק שלכם אישור על ניכוי מס (טופס 867) ובו רווחים והפסדים מקופות חיסכון, ניירות ערך, ריביות ודיבידנדים. אפשר להדפיס את האישור בחלק מאתרי הבנקים עבור השנה הנוכחית, כאשר עבור שנים מוקדמות יותר יש לפנות לפקיד והפעולה כרוכה בעמלה. יש להמציא גם אישור תשלומים לקרן פנסיה או חברת ביטוח – אם משולמות להן כספים באופן עצמאי (ניתן להדפיס דרך אתר חברת הביטוח שלכם), אישור מביטוח לאומי על גמלאות המפרט את הפרשות הפנסיה והמס שנוכה מהן (לא כל קצבה מחייבת בתשלום מס הכנסה ובכל מקרה כדי לבקש מחברת החזרי המס שתבדוק עבורכם), אישור על סיום תואר או לימודים מקצועיים הכולל את מספר שעות הלימוד, אישור על סיום עבודה וקבלת דמי פיצויים מהמעסיק (אם ניתנו) – טופס 161 וטופס 161א' ובהם מפורטים כל תשלומי המס שנוכו. יש לפנות לשם כך למקום עבודתכם. טופס 161א' ממולא על ידכם בעת הפנייה לפקיד השומה במס הכנסה. כאשר אתם מבקשים לבדוק את זכאותכם להחזרי מס, יש לצרף אישור נוסף שתקבלו מפקיד השומה שאצלו הייתם. עוד אישורים חשובים הם: אישור לילדים שמאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז וספחים נלווים כמו טופס ועדת השמה של משרד החינוך, אישורים רפואיים בנוגע לנכות או ליקויים רפואיים של ילדכם, צילום תעודת זהות וספח בעלי פרטים מעודכנים שלכם ושל כל ילדיכם, אישורים על תרומות לעמותות או ארגונים להם העברתם כספים כלשהם – ודאו כי האישור מציין באופן ברור שהתרומה שולמה למוסד מוכר (לפי סעיף 47 לפקודת מס הכנסה) והוא מקורי בלבד.

כך תדרשו את ההחזר שמגיע לכם

לאחר שביצעתם את האיסוף של כלל המסמכים והאישורים, תוכלו להגישם על מנת שיחושב שיעור המס שעליכם לשלם. אנשים רבים חוששים בשלב הראשון מהתהליך, מפני שהם מסיקים כי ייתכן ותתברר טעות דווקא לטובת מס הכנסה, העשויה לגבות מאותם בודקים סכום כספי רב יותר ממה שכבר שילמו. אלא שכיום אין כמעט אפשרות שדבר כזה יקרה ועל כן מרבית האזרחים אכן נמצאים כזכאים להחזר כספי בשיעור של אלפי שקלים.

הבקשה עצמה להחזר היא באמצעות דו"ח הקרוי בקשה לחישוב מס. יש לצרף לדו"ח את כל האישורים שבידכם ולהגיש אותו פעמיים: בפעם הראשונה באופן מקוון – דרך אתר רשות המיסים ובפעם השנייה על ידי הגשה ידנית עם חתימתכם בצירוף כלל האישורים ובאזור מגוריכם. היות והתהליך ארוך, דורש התעסקויות רבות ומסעות ארוכי המתנה אל שלל משרדים ומוסדות ציבוריים, מומלץ לחסוך זמן יקר והרבה המתנה בירוקרטית ולהיעזר בחברה מקצועית ומומלצת להחזרי מס, שתספק לכם את השירות באופן אמין ובמקרים רבים יש לה אפשרות לקצר לכם תהליכים וזמני המתנה, כמו גם ביצוע של בדיקה מקיפה שתבטיח שתקבלו את כל מה שמגיע לכם – עד השקל האחרון. הבדיקה מתבצעת עד 6 שנים אחורה ובאופן רטרואקטיבי, מה שאומר שאם לא ביצעתם אותה מעולם, יתכן ואתם צפויים לקבל סכום נאה ביותר.

שכירים

מתי מקבלים את הכסף?

רשות המיסים שמקבלת את הדו"ח והאישורים, תבחן היטב את כל הפרטים ותבצע חישוב מס מתאים. כאשר יתגלה הפרש בין מה ששילמתם בפועל לבין התחשיב הקיים, תוכלו לקבל החזר בגובה אותו הפרש. הסכום יועבר באופן אוטומטי לחשבון הבנק שעל שמכם. לצורך ביצוע הפעולה חשוב לזכור לצרף גם צילום שיק מבוטל או אישור על ניהול חשבון הבנק שלכם. בכל מקרה זכרו כי רשות המיסים משתדלת לבצע עבודה מהירה ויעילה, אך הדברים עשויים לקחת כמה חודשים ואין לדעת במדויק מתי יתקבל ההחזר, אך הוא יגיע ויאפשר לכם ליהנות מסכום כספי מתוק-מתוק, שנופל עליכם סתם כך פתאום.

 

מידע נוסף אודות החזרי מס ניתן למצוא באתר הגנה:  https://www.hagana.co.il

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

מחושב מס רכישה
מיסים
כיצד מחשבים את מס הרכישה?

מי שרוכש זכות במקרקעין מחויב לשלם למדינה מס רכישה בגין ביצוע העסקה. מס הרכישה מייצג אחוז מסוים משווי העסקה, אחוז זה מתעדכן בכל שנה. שווי

קרא עוד »
מחשבון
מיסים
תנאים להחזרי מס לאחר שחרור

השתחררתם מצה"ל, התחלתם לעבוד, לנהל חיים בוגרים ועצמאיים, בקיצור – אתם במגרש של הגדולים. ויחד עם העצמאות של אדם מבוגר, מגיעה גם המון ביורוקרטיה וחשוב

קרא עוד »