מהם ההיבטים הכלכליים של הוצאה לפועל ואיך להתמודד איתם?

אילו הגבלות מוטלות על אדם אשר נמצא בתהליך הוצאה לפועל? מה אפשר לעשות כדי להתמודד איתן ומי הם בעצם הוצאה לפועל?

הוצאה לפועל, גוף שנשמע לכולנו מאוד לא סימפטי, בעצם אמון על גבייה ועיקול נכסים בעת הצורך במקרה של אנשים אשר חייבים כספים בעקבות הלוואות ולא מחזירים אותן בזמן. פתיחת תיק בהוצאה לפועל היא התחלה של תהליך משפטי וכלכלי מורכב ולכן מומלץ מאוד לשכור עורך דין הוצאה לפועל שילווה בכל התהליך מול גוף זה.

 

הוצאה לפועל

רוב האנשים בישראל, כאשר ניגשים לקנות דירה, בוחרים לעשות זאת באמצעות לקיחת משכנתא מהבנק. הרבה בעלי עסק יבחרו לקחת הלוואות ובאופן כללי כולנו מתחייבים במגוון אשכולות בחיינו לחוזים בדמות הלוואה והחזר עתידי. באופן כללי לכל חוזה של הלוואה יש תאריך פירעון או הסכם כמה על הלווה לשלם בכל חודש. תפקידה של ההוצאה לפועל הוא לדאוג ולטפל במקרים בהם הלווה אינו מחזיר את התשלום שחייב, במקרה זה נפתח מולו תיק בהוצאה לפועל.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל היא תחילה על ידי שליחת מכתב ללווה שכעת הוא חייב למס הכנסה ולרשויות כלכליות אחרות. מרגע זה הוא נמצא במעקב ומחויב להתחיל להחזיר את הכסף באופן מידי. כמובן שניתן להתחיל בהליך משפטי כדי לעכב, לדחות או לבטל החלטות של הוצאה לפועל, אך באופן כללי מיד חל מולו תהליך משפטי בעניין ההלוואה.

 

חוב בעקבות משכנתא

משכנתא היא גם כן סוג של הלוואה מול הבנק ולכן במידה ולא תוחזר על ידי הלווה בזמן יפתח מולו תהליך של הוצאה לפועל. בשלב זה יפנה הלווה לעורך דין כדי לייעל את תהליך ההוצאה לפועל, שירותי עורך דין כמובן עולים כסף, מה שבא בסתירה לכך שמראש לא היה ביכולתו של החייב לשלם את הכסף שהוא חייב לבנק. לכן חשוב לשים ששכר הטרחה של עורך הדין הוא כקבוע בחוק, לעיתים אף החייב יהיה זכאי לסיוע משפטי חינמי.

 

הגבלות כלכליות

במקביל לפתיחת תיק ללווה בהוצאה לפועל יופעלו עליו הגבלות וישללו ממנו זכויות. ישנן זכויות אשר מתקשרות ליציאה מהארץ וחידוש תעודות מזהות, אל מול הגבלות על זכויות כלכליות. גוף הוצאה לפועל יכול למנוע ממנו לעשות פעולות כלכליות בחשבון שלו כמו הוצאת צ'קים וחסימתו ממעבר בנק או פתיחת חשבון נוסף. במקרים אלו ניתן וחשוב להשיג בקשת ערעור כדי להסיר כמה מהמגבלות שהוטלו על החייב.

ההחלטה לפתוח בהליך הוצאה לפועל מול אדם אשר מתקשה בהחזרת התשלום מביאה עמה הגבלות כלכליות, ניתן להסיר הגבלות אלה על ידי ערעור והגשת בקשות לגוף הוצאה לפועל לביטול. בקשות אלו יגררו חקירה ולא בטוח יתקבלו אך כדאי לנסות כדי לקבל מענה שיסייע לאדם להחזיר את החוב.

 

איש משפט

אולי יעניין אותך גם

עוד אורי גילת שיקום כלכלי
עריכת דין
צו שיקום כלכלי – מה זה אומר?

כאשר חברה מוצאת את עצמה בסערה פיננסית, ייתכן שיהיה צורך שמערכת המשפט תתערב ותספק נתיב להתאוששות. התערבות אחת כזו היא צו השיקום הכלכלי. בלוג אינפורמטיבי

קרא עוד »