הדרך שלך להרוויח עשרות אלפים: הכל על החזר מס שבח

אם קניתם דירה או קרקע בשנים האחרונות, בוודאי שמעתם על המיסים שכלולים בעת הקנייה, או אף שילמתם אותם בעצמכם. המאפיין המיוחד של תחום המקרקעין הוא תשלום המס אשר בדרך – כלל, בתחומים אחרים, מוטל על הקונה, בעוד שכאן – מס השבח מוטל על מוכר הדירה או הקרקע. הרפורמה בתקנות מס שבח שהתבצעה בשנים האחרונות שינתה את הפנים של שוק המקרקעין בישראל. עד לא מזמן, תשלום מס השבח היה יתרון שרק קונים מעטים זכו לו, שכן מוכרים רבים יכלו להתחמק באופן חוקי מתשלום מס זה. כיום, לאחר שינוי בתקנות ובתנאים של מס השבח, היתרון הגדול של מס השבח הוא כבר נחלתם של רבים. בכתבה הבאה נסביר עבורכם מהו מס שבח, וגן כיצד במקרים מסוימים ניתן להימנע ממנו ובכך לחסוך אלפי שקלים.

 

נתחיל מההתחלה – מהו מס שבח?

במדינת ישראל תוקן מס שבח מקרקעין, אשר זהו מס על הרווח שאותו הניב מוכר הדירה בעת המכירה. זאת אומרת, אדם שהחליט למכור נכס בבעלותו חייב בתשלום מס של 25 אחוזים מהרווח שנעשה בזכות עליית ערכו של הנכס. הסיבה לכך היא שבמהלך אותן שנים שהנכס היה בבעלותו, ערכו של הנכס עלה –  ועל כן המדינה דורשת מבעל הנכס לשלם מס על הרווח הנקי. משמעותו של רווח נקי היא ההפרש בין מחיר הקניה למחיר המכירה, אשר קיים בזכות עליית ערך הנכס, שקורית עם ההצמדה למדד, וכן לאחר הורדת הוצאות נוספות אשר התבצעו בעת קניית נכס, לדוגמא – תשלום לעורך דין. לעיתים הפרש זה עשוי להגיע עד מאות אלפי שקלים. כדאי לדעת כי מס שבח נוגע לכל סוגי הנכסים באשר הם – גם עסקים או חנויות, כלומר דרוש גם מס שבח חנות. נציין כי גם בהשקעות בשוק ההון בעל ההשקעה יצטרך לשלם מס על הרווח שהניבה ההשקעה שלו.

 

כדאי לדעת – מי פטור מתשלום מס שבח?

אכן, תשלום של 25 אחוז מס על הרווח שהנבתם בעקבות מכירה של נכס בבעלותכם, זהו מצב לא נחמד במיוחד. על כן, כדאי  לבדוק האם אתם עומדים בקריטריונים שיעניקו לכם פטור ממס שבח ובכך תוכלו להרוויח עשרות אלפי שקלים. על פי התקנות שתוקנו בשנה 2014, רוב הבקשות לקבלת פטור מלא או חלקי ממס שבח הן בגין אחד מהפרמטרים הבאים: בעל הנכס מחזיק בדירה יחידה אשר בבעלותו לא יותר מ- 18 חודשים,  או שהנכס שהמוכר רוצה למכור הוא דירת מגוריו הנמצאת בבעלותו מעל 25 שנה. כמו כן, במקרים רבים ניתן גם לבקש פטור ממס שבח אם הנכס התקבל בירושה.

 

החזר מס שבח

רבים מאזרחי מדינת ישראל אשר הינם בעלי נכסים, אינם מודעים כלל לאפשרות של פטור מתשלום מס שבח.  על כן, משרד מבקר המדינה פרסם כי לא מעט מבעלי נכסים בארץ אכן אינם מממשים את זכאותם לפטור ממס שבח. ולכן ככלל, אם ביצעתם במהלך השנים האחרונות מכירה של נכס בבעלותכם, ייתכן מאוד ואתה זכאים להחזר מס שבח מקרקעין. כיום, קיימים שירותים רבים אשר יוכלו לבדוק עבורכם האם מגיע לכם החזר מס ובאיזה סכום. כמו כן, תוכלו לבצע את הבדיקה בעצמכם ברשות המיסים, ייתכן כי תגלו שהמדינה חייבת לכם כסף.

 

לסיכום

מס שבח בכלל, והחזר מס שבח בפרט, הינם נושאים אשר כדאי שכל אחד מאיתנו יהיה מודע אליהם – בין אם בצד המוכר ובין אם בצד הקונה. סביר להניח שבתקופה כלשהי במהלך חייכם תיתקלו בנושא זה, על כן זכרו כי ידע הוא כוח, ובכוחו של ידע פיננסי לחסוך לכם סכומי כסף רבים. בהצלחה!

דולרים

 

אולי יעניין אותך גם

מחושב מס רכישה
מיסים
כיצד מחשבים את מס הרכישה?

מי שרוכש זכות במקרקעין מחויב לשלם למדינה מס רכישה בגין ביצוע העסקה. מס הרכישה מייצג אחוז מסוים משווי העסקה, אחוז זה מתעדכן בכל שנה. שווי

קרא עוד »
מחשבון
מיסים
תנאים להחזרי מס לאחר שחרור

השתחררתם מצה"ל, התחלתם לעבוד, לנהל חיים בוגרים ועצמאיים, בקיצור – אתם במגרש של הגדולים. ויחד עם העצמאות של אדם מבוגר, מגיעה גם המון ביורוקרטיה וחשוב

קרא עוד »