האם רוב הסיבות של פינוי שוכר הן כלכליות

היחסים בין השוכר והמשכיר כוללים פערי כוח מובנים והחוק מקנה הגנות על השוכר מפני פינוי לפני המועד שנקבע בחוזה. פינוי שוכר חייב להיעשות בהתאם לחוק ותוך מתן התראה לפני נקיטת ההליכים המשפטים לפינוי. לא כל הפרת סעיף בחוזה השכירות מבטלת בהכרח את החוזה ומצדיקה פינוי ובחוזה יש להגדיר מהן העילות המהוות עילה לפינוי. במאמר זה נדון בסיבות השונות לפינוי שוכר.

 

אי תשלום שכר דירה

במרבית המקרים הסיבות לפינוי השוכר הן אכן כלכליות. לא מדובר כאן בהקשר של ניסיון להרוויח כסף נוסף מהעלאת מחיר השכירות אלא בעקבות נזקים כלכלים שנגרמים על ידי השוכר הנוכחי לבעלי הבית. המצב הנפוץ ביותר הוא של אי תשלום דמי שכירות על ידי השוכר או המשך שהייה שלא כדין בנכס לאחר תום תקופת החוזה. הרחבה נוספת על פינוי מושכר ביעילות כאן.

 

השחתה מכוונת

סיבה כלכלית נוספת שבגללה בעלי בית רבים פונים לאמצעי של פינוי שוכר הוא לאחר השחתה בזדון של רכוש המשכיר. לא מדובר על קדיחת מספר חורים בקיר לתליית תמונות. על מנת שבית המשט יאשר פינוי של השוכר בעילת השחתה בזדון, יש להוכיח שימוש לא רגיל או סביר למשל כאשר השוכר שובר קירות או הורס לחלוטין את רכושו של המשכיר.

 

הכנסת שוכר נוסף

סיבה כלכלית נוספת שלעיתים מובילה לפינוי שוכר היא הפרה של תנאי ההסכם בנוגע להכנסת שוכר נוסף. כאשר הוגדר בחוזה שלא ניתן להכניס דיירים נוספים בשכירות משנה והתגלה כי שוכר משכיר חלק מהדירה וגובה על כך דמי שכירות, זו בהחלט עילה לפינוי שוכר. הדבר נכון, הן לשהות משותפת של השוכר ושוכר המשנה בנכס והן כאשר השוכר "מסאבלט" את הנכס לאחר.

 

פעילות לא חוקית

רוב הסיבות לפינוי שוכר הן כלכליות אך לא כולם. יש מצבים בהם גם ללא נזק או הפסד כלכלי בעלי נכסים פונים להליך של פינוי שוכר. למשל עקב פעילות בלתי חוקית או שימוש בנכס שלא בהתאם למטרות שהוגדרו בחוזה. פעילות לא חוקית בנכס של מכירת סמים או הימורים לא חוקיים מהווה עילה לפינוי השוכר וביטול חוזה השכירות גם כאשר המשכיר לא ניזוק כלכלית. גם פתיחת עסק בדירת מגורים, לאחר שמטרת השכירות המוגדרת בחוזה הינה לדיור בלבד, היא סיבה לפינוי שוכר גם כאשר לא נעשים שינויים מבניים כלשהם.

 

פינוי שוכר בהליך משפטי

כאשר המשכיר מעוניין בפינוי שוכר הוא נדרש לשלוח לשוכר מכתב התראה עוד בטרם נקיטת ההליכים המשפטיים. במכתב יש לפרט את הסיבות שבגינן נדרש השוכר לפנות את הדירה ולהתריע כי במידה והוא לא יפנה, תוגש נגדו תביעה משפטית לפינוי שוכר בהתאם לדין. בכל מקרה, בעל הדירה אינו רשאי לנקוט דין לעצמו וההליך חייב להתנהל בבית המשפט בהתאם לדין.

 

סיכום סיבות לפינוי שוכר

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בסיבות לפינוי שוכר. כפי שציינו, רוב הסיבות של פינוי שוכר הן כלכליות כאשר בעלי הבית ניזוקים כלכלית מהמשך השהות של השוכר בדירה. מדובר בין היתר על אי תשלום שכר דירה והשחתה בזדון של המבנה והרכוש המושכר. סיבות נוספות הם  שימוש אסור בנכס ושימוש במטרה הנוגדת לחוזה.

כַּלְכָּלִי

אולי יעניין אותך גם

כלה
כלכלה
האם כלכלי להתחתן בישראל

לא מעט זוגות חוששים ומתכננים על צעד בתכנון החתונה בקפידה – לאור הנתונים הלא מעודדים של כדאיות ביצוע חתונה במדינת ישראל. לא מעט זוגות בוחרים

קרא עוד »
כיסאות ושלוחן
כלכלה
סיבות לרכישת משרד חדש

יש לכם משרד ואתם תמיד שואלים את עצמכם אם כדאי לרכוש משרד חדש, או אולי חשבתם לעצמכם להשקיע בנכס עם תשואה גבוה נדל"ן ולא יודעים

קרא עוד »